Fotomaki, teman september

Fotomakiteman för september är nu bestämda:

Gammalt
Min gata
Rosa

Fotomaki är ju ett påhitt inom foto, som vi startade för fyra år sedan i Skåne. Tre fototeman hittas på varje månad. Sedan fotar vi som är med i gruppen varsin bild på respektive tema under månaden. Efter månaden träffas vi, visar bilder och ger bildkritik.

Väldigt givande, och en bra inspirationskälla i sitt fotograferande. Jag tror också att vi utvecklar varandras bildtänkande.

http://www.fotomaki.org/

Från och med september startar vi upp en Fotomakigrupp i Stockholm, ”fotomaki sthlm”. Medlemmar i dagsläget blir jag, Alicia, Anna, Roland, Maria, Erik, Helena och Mikael.

Kanske föregick jag det sista temat något då jag i lördags fotograferade denna kulörta södercykel.

8 reaktioner till “Fotomaki, teman september”

  1. Tack! Gammalt objektiv, nämligen Nikon AF NIKKOR 50mm 1:1.4. Ser dock att jag ställt upp bländare till 2.0. Objektivet är väldigt oskarpt på 1.4. Tid är 1/60 och ISO 6400.

  2. Hej! Såg det tre teman vi ska ha i september, roliga! Tog med mig kameran på en promenad idag, och hittade vips en rosa bild!

    1. Härligt. Själv har jag en ide till ”Min gata”. Om den sedan går att genomföra vet jag inte riktigt än. : )

    1. Jepp. Ett tips dock, oavsett vilken Nikonkamera man har, är att använda Capture NX. Det programmet ger oöverträffat resultat på högisobilder enligt min åsikt.

      1. Åh tusan. Det har jag installerat för längesen men inte använt på flera år. Vill minnas att det var sjukt långsamt och knepigt att använda? Får kanske ge det ett försök till… Det är dock inte alltför ofta jag tar mig tid att verkligen arbeta i RAW även om jag oftast fotar i det.

  3. Men är det Capture NX du har, eller den äldre som hette bara ”Capture”. Det är helt olika program. Och jag rekommenderar att man använder NX, i senaste version. Sen finns ju gratisprogrammet ViewNX, som ger samma bildmässiga reslutat som NX, men med begränsade möjligheter att editera varje bild.

    Vill man göra det enkelt för sig sig så kan man köra ViewNX, batchkonvertera alla bilder då man tankar in från minneskortet. Det blir bättre än om kameran gör jpegbilder.

    Jag håller på med en artikel här om arbetsflöde med rawbilder osv. Hojtar till när den är klar.

Lämna en kommentar